Klantenservice in het buitenland?

Klantenservice in het buitenland?

Klantenservice in het buitenland?
24 maart 2020

Je gaat op vakantie en je besluit een huurauto te bestellen. Je komt aan in het verre land van bestemming, stapt een verhuurbedrijf binnen en er is geen een medewerker die Engels of Nederlands spreekt. Wat nu?

Voorbereiding

Gelukkig is dit een doomscenario wat niet veel mensen mee maken. In de meeste verhuurbedrijven, wereldwijd, spreken medewerkers minimaal de Engelse taal. Toch kan je beter het zekere voor het onzekere nemen en je auto voor vertrek regelen. Dit heeft namelijk een aantal voordelen.

Eigen taal

Het eerste voordeel is dat je op de website van de verhuurder vaak de eigen taal kan selecteren. Er zijn een groot aantal verhuurders en intermediairs die voor jou de auto kunnen regelen. Dat houdt in dat je rustig alle voorwaarden kan na lezen en alle opties kan boeken waarvan jij verwacht dat je ze nodig hebt. Bovendien is het contract wat je dan krijgt in het Engels of in het Nederlands. Mocht je bij de verhuurder nu toch te maken krijgen met een contract dat niet in eigen taal is geschreven, maak dan bezwaar. Het is namelijk ontzettend onverstandig om ergens voor te tekenen zonder dat je weet wat er precies genoteerd staat. Aangezien jij vooraf geboekt hebben dient het bedrijf minimaal een Engelstalig contract in huis te hebben. Vaak is dit voor het bedrijf een kwestie van uitprinten. Sta er dus op dat je iets krijgt wat je begrijpt.

Pech, wat nu?

auto pechJe hebt de auto gehuurd en bent ondertussen een paar dagen verder. Je bent met het gezin onderweg naar het strand op het moment dat er allemaal rook onder de motorkap vandaan komt. Voor je het weet sta je met pech aan de kant. Je belt het nummer wat in de auto ligt en krijgt een dame aan de lijn die een taal spreekt die jij niet kent. Zij begrijpt jou overigens ook niet en kan je dus ook niet helpen. Gelukkig heb jij je auto geboekt toen je in Nederland was. Je herinnert je plotseling dat de maatschappij jou een speciaal nummer heeft gegeven voor het geval dat je pech hebt of een ongeluk maakt. Je zoekt het nummer op en voor je het weet heb je een vrolijke Nederlandse knul aan de lijn die jou stap voor stap begeleid.

Op het moment dat je een auto huurt is het van groot belang dat je een contactnummer opvraagt. Alle grote internationale bedrijven bieden je een nummer met een Nederlandse helpdesk. Als je pech hebt, of een ongeluk hebt meegemaakt, ben je immers al gestrest genoeg. Het concentreren op een andere taal is dan je laatste prioriteit. Je kan er natuurlijk altijd voor kiezen om in het land van bestemming een auto te huren bij een lokaal bedrijf. Al de voordelen die hierboven vermeld staan komen dan wel te vervallen. Bovendien werkt het bedrijf waarschijnlijk samen met intermediairs die het boeken vanuit Nederland voor dezelfde prijs of goedkoper mogelijk maken. Maak het jezelf dus niet te moeilijk, kies voor het gemak van de eigen taal en een tussenpersoon die een Nederlandse klantenservice heeft, zoals bijvoorbeeld CardelMar of Book and Drive Holiday Autos.

Bezoek CarDelMar

Reacties

Betreft FireFly/EasyTerra
Het klonk zo mooi: een auto huren bij EasyTerra voor €102,08/maand, inclusief schade- en diefstalverzekering, excl brandstof- en seniortoeslag. Ik heb uiteindelijk nog €404,45 + €326,91 (totaal €731,36) extra moeten betalen. Hoewel ik verzekerd was is mij een extra verzekering van €225,08 ex BTW opgelegd (dat betaal ik thuis voor een heel jaar WA verzekering!). Ook een bedrag €68,93 ex BTW als senior toeslag omdat ik 70+ oud ben. Mijn handtas was gestolen met daarin o.a. de autosleutels. Daarvoor werd mij een astronomisch bedrag van €250 berekend. Dat zit vermoedelijk in die €326,91, maar daarvan heb ik nooit een specificatie ontvangen.
De contracten zijn zeer onoverzichtelijk en alleen in het Spaans gesteld; de bedragen staan in te kleine letters en afkortingen kriskras op het formulier.
Klagen helpt niet: op emails krijg je geen antwoord. Uiteindelijk is een gedeeltelijk antwoord gekomen via EasyTerra, maar geen geld terug.
We moesten halsoverkop met de allerlaatste vlucht terugvliegen uit Spanje vanwege de corona lockdown. Op enig begrip hoef je niet te rekenen.

Reviews over CarDelMar

Schrijf een reactie

Ik ga akkoord met de Algemene Voorwaarden